ורשה - העיר הגדולה

04.11.2017

ורשה, עִיר הַבִּירָה של פולין.

נחיתה רכה

את הטיול שלנו לפולין התחלנו בנחיתה לילית בשדה התעופה פרדריק שופן. לפני הטיסה אספתי טיפים, בין היתר, מתוך הקבוצה בפייסבוק שעונה על השם חופשה בוורשה, קרקוב ושאר פולין. קבוצה מדהימה, חיה ותוססת שלאורך כל הטיול נעזרנו בה. אז טיפ ראשון היה השימוש במוניות UBER. רעיון פשוט גאוני ולא ברור למה בישראל הוא עדיין לא בשימוש. זו אפליקציה חברתית בה אנשים פרטיים משמשים כנהגי מוניות. השימוש בה הוא יעיל ומוזיל משמעותית את עלויות הנסיעה. הדבר החשוב לזכור הוא להתקין ולהפעיל אותה עוד בארץ. זו הייתה הוכחה ראשונה לכך שפולין היא בהרבה מובנים יעד מערבי לכל דבר.

משדה התעופה נסענו לדירה שהזמנו ב-airbnb. בחרנו לנו דירה מרכזית, מעוצבת ונעימה. מי שעוקב אחרי, יודע כבר שלדעתי דירות הן הדרך הזולה יותר לטייל (בהשוואה לבתי מלון) וגם בדירה אני מרגישה שאני מתערבבת במקום, מרגישה יותר חלק מהמקום. בדירה גם אפשר לבשל לבד ובכלל יש את רוב המתקנים שזקוקים להם. עד היום גם בעלי הדירות שבהן ישנו היו מאוד ידידותיים ועזרו בכל מה שיכלו.

התעוררנו בבוקר למחרת למזג אוויר קריר ושמשי ויצאנו להתארגנויות ראשונות. החלפנו כסף ואני יכולה להגיד שאחרי שקראתי מספר פוסטים על המרות כסף אני כן חושבת שההחלטה לקנות יורו בארץ ולהמיר לזלוטי (מטבע מקומי) בפולין היתה ההחלטה הכי נכונה. אחרי שהיו לנו זלוטי ביד צעדנו לקניון Zlote Tarasy, שהיה במרחק הליכה ונכנסנו לחנות של אורנג' לקנות סים מקומי. קנינו GB 50 ב-20 ש"ח וזה שירת אותנו לאורך כל הטיול ויותר.

סיור בעיר העתיקה

העיר העתיקה בורשה, להבדיל מערים אחרות, היא פחות תוססת ומלאת חיים, כך סיפרה לנו המדריכה בסיור אליו הצטרפנו. היא סיפרה שמרבית המבקרים בה הם תיירים ופחות תושבים מקומיים וכמו ערים עתיקות רבות, היא משובצת בסמטאות ציוריות. במספר ערים מרכזיות בפולין יש אפשרות להצטרף לסיורים חינמיים בהם לרוב מקובל לתת טיפ על בסיס דאנה (נדיבות הלב) בסוף הסיור. אנחנו הצטרפנו ל-Free walking tour. עבורי וגם עבור שמוליק, בן-זוגי, זו הדרך הטובה והמעניינת ביותר להכיר את העיר. בורשה לחברה הזו יש שישה סוגי סיורים.

העיר העתיקה של ורשה, כפי שהיא היום, נבנתה מחדש כמעט באופן מלא על בסיס ציורים מהמאה ה-18 אחרי שהושמדה במלחה"ע ה-II. העובדה שהשחזור נעשה בצורה כל-כך טובה זיכה אותה בהוכרה על ידי ארגון אונסק"ו כאתר מורשת עולמית ב-1980.

הסיור מתחיל בעמוד המלך זיגמונט הממוקם בכיכר הארמון המלכותי ומנציח את המלך זיגמונט השלישי ואזה שתקופת מלכותו הארוכה התרחשה במהלך "תור הזהב של פולין" ואשר העביר את בירת פולין מקרקוב לורשה. המדריכה ממשיכה איתנו לטירה המלכותית ששימשה במשך מאות בשנים כמעונם הרשמי של מלכי פולין. סיפורי מלחה"ע ה-II מלווים אותנו וכאן שוב מודגש עד כמה משמעותי היה ההרס, בעקבות הפלישה של הגרמנים. במהלך הסיור ביקרנו גם בכיכר השוק שהפסל העומד במרכזה הוא של בת ים אוחזת בחרב ומגן, שהיא היום סמל העיר.

במהלך הסיור מוזכרים שני אישים ורשאיים מפורסמים - פרדריק שופן, מלחין ופסנתרן שלזכרו שובצו 15 ספסלים מוזיקליים בעיר בנקודות מפתח בחייו ומארי קירי, מדענית חלוצה בחקר תופעת הרדיואקטיביות והאישה היחידה לקבל פרסי נובל בשני תחומים שונים, פיזיקיה וכימיה.

המזג האוויר תוך כדי הסיור מעונן ובין לבין, יורדות טיפות של גשם אבל הסיור ממשיך וכמו שציינה המדריכה, הסיורים מתקיימים לא משנה מה הם תנאי מזג האוויר.

לפני שכמעט מסיימים את הסיור אנחנו נעצרים בעוד שתי נקודות משמעותיות; האחת, האנדרטה המרכזית למרד הפולני בוורשה שנמצאת לצד בית המשפט העליון של פולין והשניה, אחת האנדרטאות שמציינות את גבולות גטו ורשה.

גטו ורשה היה הגדול בגטאות היהודיים בפולין בתקופת השואה (1940-43). בשיאו מנה הגטו כ-450,000

נפש. אנדרטאות גבולות גטו ורשה הן 22 במספרן ומציינות אתרים שונים לאורך התוואי שבו התמשכה חומת גטו ורשה במהלך קיומו. לצד האנדרטה שלידה אנחנו עברנו מופיע על הקרקע סימון תוואי של חומת הגטו.

מרד ורשה (1944) היה התקוממות כושלת של המחתרת הפולנית נגד צבא הכיבוש הנאצי במהלך מלחמת העולם השנייה. דיכוי המרד על ידי הצבא הנאצי היה אכזרי ביותר, ובמהלכו נהרגו לפחות 200 אלף אזרחים פולנים והעיר ורשה נחרבה כמעט כליל. עם סיום הלחימה פתחו הנאצים בהרס שיטתי של מבנים בוורשה שעדיין נותרו שלמים עם תום הקרבות וגירשו רבים מתושבי העיר. סמל המרד - האותיות PW - הן ראשי התיבות בפולנית של "פולין לוחמת".

הסיור עבורי נותן עומק לאתרים והנקודות ההיסטוריות השונות ועוזר להתחבר ולהבין את ההיסטוריה והחיים במקום. אני ממליצה בחום להצטרף לסיור לפי תחומי העניין והסקרנות של כל אחד ואחת. בתכנון רצינו להצטרף לעוד סיור במהלך השהות שלנו בורשה אבל בפועל לא הסתדר לנו ונשארנו עם טעם של עוד.

סופו של הסיור הוביל אותנו בשעות הערב לבית קפה קטן, חמים ואינטימי בעיר העתיקה, בדיוק כמו שאני אוהבת.

To Lubi Cafe. התענגנו על עוגת שוקולד עם זוקיני וקפה הפוך. כזה בית קפה אני חולמת שיהיה לי ליד הבית.

מוזיאון, שוק מקומי ופארק יפה תואר

ביום השני שלנו בורשה ירד גשם וזה היה יום שבדיוק התאים לביקור במוזיאון. המוזיאון שרצינו לבקר בו הוא המוזיאון לתולדות יהודי פולין ויצא לנו ממש טוב כי מסתבר שבימי חמישי הכניסה אליו היא חינם. בבסיס חזונו של המוזיאון עומד גם הרצון להגביר את הסובלנות בקרב תושבי פולין כלפי האחר. המוזיאון הוקם ברחבת האנדרטה המפורסמת של נתן רפופורט, לזכר מרד גטו ורשה, מיקום שבפני עצמו הוא סימבולי - לב ליבו של מה שהיה הגטו היהודי של ורשה.

המוזיאון מרשים מאוד. בתערוכת הקבע עוברים דרך שמונה גלריות, שחושפות בפנינו את אלף שנותיה של הקהילה היהודית בפולין. שכרנו אוזניות (עברית/אנגלית) והתחלנו בחלק המגולל את סיפור הגעתם של יהודי מערב אירופה, אשר ברחו מרדיפות בארצותיהם ומצאו בפולין מפלט בטוח, הודות ליחס החם של שליטי פולין, שראו בבוא היהודים כהזדמנות לשגשוג וקידמה. בכל אחת מהגלריות מוצגים קורותיה של הקהילה היהודית באמצעות פריטים היסטוריים משוחזרים, תמונות, מיצגים אינטראקטיביים ופריטים אישיים שנתרמו למוזיאון. המסלול בין שמונה הגלריות הוא די ארוך, יכול לקחת בין שעתיים וחצי לשלוש. אנחנו הגענו למוזיאון די מאוחר ולא הספקנו להקשיב להסברים בגלריות האחרונות שעוסקות בשואה ובתקופה שלאחר המלחמה, אבל מה שכן הצלחנו לספוג ולראות היה מעניין מאוד ומוגש בצורה מסקרנת ומרתקת.

החופשה שלנו לפולין ארכה שבועיים. וורשה היתה נקודת ההתחלה והסיום של הטיול. ביום השלישי אספנו את הרכב ששכרנו, ולפני היציאה שלנו מהעיר לכיוון האגמים המזוריים בצפון פולין, עצרנו להסתובב ב- Hala Mirowska, שוק האוכל המקומי בו אפשר לקנות זני פטריות שונים ומגוונים, ירקות שורש שנמכרים ביחידה אחת מוכנה להכנת מרק, פרחים, לחמים ולקבל הצצה לתרבות המקומית ולחיי היומיום של התושבים והעיר.

אני מאוד אוהבת לשוטט בשווקים ובורשה יש עוד כמה שווקים מעניינים כמו שוק ארוחת הבוקר TARG Śniadaniowy, שוק הפשפשים Koło Bazar ושוק האוכל הליילי Nocny Market. לצערי לא יצא לנו לבקר בהם בפעם הזו אז לא אוכל לספר לכם עליהם, אבל שמעתי ביקורות טובות.

אחרי ביקור בשוק נפרדנו מורשה לטיול חוצה פולין מצפון לדרום. כשחזרנו נותר לנו יום נוסף לבלות ולגלות את ורשה והחלטנו שאנחנו לא עושים תכניות חוץ מביקור בפארק לזינסקי (Łazienki Park) וזה היה שווה את זה!

זכינו להגיע לפולין בסתיו, תקופה מדהימה ביופיה שבה העצים מחליפים את צבעיהם לשלל גוונים של צהוב ואדום. הסתיו ליווה אותנו לאורך כל הטיול ופארק לזינסקי התגלה ברוב תפארתו. זהו הפארק הגדול ביותר בורשה והאטרקציה המרכזית של המקום הוא הארמון על המים, משכנו הפרטי של המלך. כיף פשוט להתהלך בפארק, לנוח על הספסלים ולא יכולנו שלא להתלהב מהסנאים שמתרוצצים.

אחד הדברים המשמעותיים שנחרתו בזיכרוני מהטיול הוא כמה הפולנים שקטים, וכשאני אומרת את זה אני מתכוונת במובן החיובי של הדבר. לא משנה איפה הסתובבנו תמיד עטף אותנו סוג של שקט נעים. כנראה שלכל מקום יש את העוצמות שלו.

צידה לדרך:

מבחינת אוכל ומסעדות אנחנו פחות התחברנו לאוכל המקומי, כנראה בגלל שאנחנו צמחוניים אבל כן יש לי שתי המלצות.

Costa Coffee - רשת בתי קפה הפזורים בכל המדינה. זולה וכיפית. השוס הגדול זה הקפה שלהם שמוגש בכמות גדולה ומפנקת.

Rasoi - מסעדה הודית טעימה וזולה לא רחוק מקניון זלוטי טראסי.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

מי אני

בנית האתר, עיצוב ותכנים: חוה זוקובסקי. כל הזכויות שמורות 2017 © .